Voor vele kinderen staat een trampoline bovenaan het verlanglijstje. Kinderen vinden trampoline springen namelijk erg leuk. Heb je als ouders wel eens nagedacht over het aanschaffen van een trampoline voor de kinderen, maar weet je niet zo goed waar je op moet letten tijdens het kopen van een trampoline? Lees dan dit artikel waarin wordt verteld over de verschillende trampolines die er bestaan.

De twee bekendste trampolines die er zijn, is de trampoline met de metalen veren en de trampoline met de bungee elastiekring veren. De bungee elastiekveren zorgen ervoor dat het lichaam niet overbelast wordt tijdens het trampoline springen. Zo is deze trampoline beter voor de gewrichten, botten en tussenwervelschijven van de kinderen. Veel mensen hebben een mini trampoline thuis staan die metalen veren heeft. Hierdoor kan er schokbelasting ontstaan wat slecht is voor de gewrichten en de rug. Daarnaast zijn metalen veren ook erg hard en zijn de bungee elastiekring veren een stuk zachter en daardoor veiliger voor kinderen. Bovendien biedt de trampoline een langere afremfase waardoor het springen een stuk effectiever is. Onderzoek laat zien dat trampoline springen erg goede manier is om in beweging te blijven. Het heeft namelijk veel voordelen wanneer je regelmatig gebruik maakt van een trampoline, ook zeker wanneer je volwassen bent. Voor kinderen is het een leuk speeltoestel maar voor ouderen en volwassene kan de trampoline helpen om meer te bewegen. Zo wordt met trampoline springen de spijsvertering verhoogd wat helpt om overtollig vetweefsel te verliezen. Daarnaast is trampoline springen erg intensief maar toch geen het minimale belasting aan bijvoorbeeld knieën, enkels en rug. Bovendien is trampoline springen goed voor het verbeteren van je houding, mobiliteit, coördinatie en reactievermogen. Daarnaast vergroot het je ademhalingscapaciteit en is het goed voor je bekkenbodemspieren.

Het is belangrijk om trampoline springen rustig op te bouwen omdat het redelijk intensief is. Het springen op een trampoline springmat zou je in het begin ongeveer drie per week kunnen doen. Doe dit dan 20 tot 30 minuten per keer.

http://trampolines.nl