Eiwitten, iedereen heeft ze nodig, het houdt je lichaam draaiende. Eiwitten zijn namelijk opgebouwd uit aminozuren die samen een keten vormen, het eiwit. Er zijn veel verschillende soorten eiwitten, waarvan je lichaam in staat is om de meeste zelf aan te maken. Maar er zijn toch een aantal aminozuren die je lichaam niet zelf kan produceren en die we uit ons dagelijks dieet halen. Dit zijn de essentiële aminozuren.

 

Als sporter heb je echter niet genoeg aan alleen de eiwitten die je uit je dagelijkse dieet haalt. Als je bijvoorbeeld veel marathons loopt (je doet aan duursport) dan heb je vaak lange trainingen en wedstrijden. Dit resulteert vervolgens in beschadiging en afbraak van je spierweefsel. Dit is een heel normaal verschijnsel en normaal redt je lichaam zich hier prima mee. Ook als je krachtsporter bent, zijn eiwitten niet onmisbaar want ook dan heb je veel baat bij meer en sterker spierweefsel. Maar door de intensiteit van duur- en krachtsport kan je lichaam wel wat extra eiwitten gebruiken dan alleen de hoeveelheid die je normaal uit je voeding haalt.

 

Shakes

Dit kan je oplossen op twee manieren. Ten eerste kan je meer producten eten waar van nature veel eiwitten inzitten, zoals kwark of een gekookt ei. Maar vanzelfsprekend heb je voor of na het sporten niet altijd zin in een grote bak kwark. Hier is dan ook een oplossing op gevonden, de eiwitshake. Een proteïnepoeder, gemaakt op basis van whey- of caseïne-eiwitten met gemiddeld zo’n 20 gram eiwit die jouw lichaam net even die extra boost geeft voor bij het sporten. Als de shakes gemaakt zijn van whey-eiwitten dan bevatten deze de essentiële aminozuren en neemt je lichaam deze aminozuren snel op. De caseïne-eiwit shakes bevatten ook essentiële aminozuren, maar je lichaam neemt deze langzamer op. De eiwitshakes los je op in melk, karnemelk, vruchtensap of gewoon water.

 

 

Het is erg belangrijk om het eiwitgehalte van je lichaam goed op peil te houden. Te weinig eiwitten tijdens het intensieve sporten kan namelijk resulteren in spierschade of langzaam herstellende spierschade. Maar ook een overdosis is niet goed. Te veel eiwitten kunnen een negatief effect hebben op de ontwikkeling van je spiermassa en je gewicht. Je kan hierdoor bijvoorbeeld veel zwaarder worden zonder dat je dit wilt.

 

Kijk dus eerst naar wat voor soort sport je uitoefent en hoeveel eiwitinname hiervoor het beste is. Kijk daarna naar hoeveel eiwitten je al binnenkrijgt via je reguliere voeding en maak op basis daarvan een keus in de soort en hoeveelheid eiwitshakes die je nodig hebt om optimale sportprestaties te leveren.